Brainfuck



Code-Komposition für eine undefinierte Anzahl von Interpreten
2021


Code composition for an undefined number of performers
2021


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Dieses Stück ist inspiriert von der esoterischen Programmiersprache Brainfuck, die 1993 von Urban Müller erstellt wurde. Die Sprache enthält nur 8 Befehle und einen Anweisungszeiger. Es erfordert einen bestimmten Programmieransatz, bei dem Befehle in mikroskopische Schritte unterteilt werden sollen, um etwas zu erreichen.

Brainfuck 8-Befehle bestehen aus einem einzelnen Zeichen:

> < + - . , [ ]

Sein extremer Minimalismus macht es für den praktischen Gebrauch kompliziert. Der folgende Brainfuck-Befehl:

++++++++++[>+>+++>+++++++>++++++++++<<<<-]>>>++++++++++++++.>+.++++++++++++++.+.<<++.+++++++++++++++++.————————.++++++++++++++++++.—————————.+++++++++++++++++++.<++++++++++.++++++++++.

kann in ASCII-Code dekodiert werden als:

Test 1 2 3

Das Paradox zwischen Minimalismus und Komplexität wird das Prinzip etablieren, eine variable, multiform-music zu erstellen, die auf reduzierten Anweisungen basiert, um ein maximiertes Hörerlebnis zu erzielen.

Dieses Stück basiert auf dem Konzept von Brainfuck und wie Codes in extremen Graden konvertiert und interpretiert werden. In Anbetracht der Tatsache, dass die traditionelle Musiknotation auf einer symbolischen Sprache basiert, wird eine begrenzte Anzahl von Symbolen verwendet, die als Befehle betrachtet werden können. Um dies zu erreichen, erstellen vordefinierte Befehle, ähnlich den oben genannten, eine dynamische Partitur und präsentieren es den Spielern in einem Webbrowser: Sie sollten die Symbole dekodieren, in Echtzeit auf die Partitur reagieren und einer unvorhersehbaren dynamischen Struktur folgen. Eine multiform-music, die durch Komplexität als Ausdrucksmittel die psychischen und musikalischen Fähigkeiten durcheinander bringt.


This piece is inspired by the esoteric programming language “Brainfuck”, created by Urban Müller in 1993. The language contains only 8 commands and an instruction pointer. It requires a particular programming approach, where one should break commands into microscopic steps in order to achieve something.

Brainfuck 8 commands consist on a single character:

> < + - . , [ ]

Its extreme minimalism makes it complicated for practical use. The following Brainfuck command:

++++++++++[>+>+++>+++++++>++++++++++<<<<-]>>>++++++++++++++.>+.++++++++++++++.+.<<++.+++++++++++++++++.-----------------.++++++++++++++++++.------------------.+++++++++++++++++++.<++++++++++.++++++++++.

can be decoded into ASCII code as:

Test 1 2 3

The paradox between minimalism and complexity will establish the principle to create a variable multiform music based on diminished instructions to obtain a maximized aural experience.

This work is based on the concept of Brainfuck and how codes are converted and interpreted in extreme degrees.

Considering that traditional music notation is based on a symbolic language, it uses a limited number of symbols that can be considered as commands. By this, a subset of them will be chosen, reducing the quantity of symbolic information to its essence. The combination of these symbols should fulfill the requirements to describe musical events from a simple to a complex form. To achieve this, predefined commands similar to the aforementioned ones will build a dynamic score and present it on a web browser to the performers: they should decode the symbols, react in real time to the score and follow an unpredictable dynamic structure. A multiform music that messes up with mental and musical capabilities through complexity as expressive means.


Beispiel 1: Brainfucks dynamische Kompositionsmatrix / Example 1: Brainfuck’s dynamic compositional matrix

REMMY CANEDO – COMPOSTER, MEDIA ARTIST, PERFORMER

Remmy Canedo is a digital alchemist that transmutes mechanical waves into experimental electronic art. He studied composition and computer music at the University of Chile, Musikhochschule Stuttgart and later at IRCAM.

Since 2006 he composes music, audiovisual works and interactive installations for instruments, voice & multimedia. In the beginning, he explored the manipulation and deformation of sound in real time, with experimentation and dialog between machines and performers being his central point. Later, he focused his work on the implementation of live algorithmic composition as an expansion of the concept of sound manipulation, but in this case applied to the score, generating interactive networks that involve the compositional process, performers and visual elements for the creation of multiform music.


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