Objects of information



Partizipative Installation & audiovisuelles Instrument zur Improvisation Videokameras; maßgeschneiderter Videomischer, Sonifikation, AV-Projektion, 2021

Erleben Sie die Transmogrifikation von einem Subjekt in der Kommunikation zu einem Informationsobjekt …


Participatory installation & audiovisual instrument for improvisation; video cameras, custom video mixer, sonification, av projection; 2021

Experience the transmogrification from a subject in communication into an object of information …


In seinem Buch „Überwachen und Strafen“ (1975) verwendet M. Foucault das Panoptikum von J. Bentham, um zu veranschaulichen, wie Bürger von Disziplinargesellschaften dominiert werden. Er weist darauf hin, dass Zielpersonen unter den Folgen einer asymmetrischen Überwachung leiden: Menschen hören auf, Gegenstand der Kommunikation zu sein, sondern werden zu Informationsobjekten. Sobald wir uns dessen bewusst sind, beginnt das Problem:

Wie ändert sich unser Verhalten, wenn wir wissen, dass wir überwacht werden?

Was passiert, wenn unser Subjekt in ein Objekt verwandelt wird?

Sind wir damit einverstanden, unsere Informationen innerhalb eines immateriellen Überwachungsnetzwerks weiterzugeben?

Daraus entstand Objects of information: eine partizipative Installation, die die implizite Zweiteilung der Videoüberwachung und die Rolle darstellt, die sie in unserem Leben spielt. Eine Untersuchung der Handlung und Bedeutung der Beobachtung, der Kraft der visuellen Wahrnehmung und des Paradoxons der Privatsphäre.

Die Installation beschäftigt sich mit der psychologischen Erfahrung der Besucher und konfrontiert das Paradox der Privatsphäre. Sie durchqueren einen architektonischen Raum voller Videokameras und werden zu Informationsobjekten. Dadurch entsteht unter ihnen ein anderes Selbstbewusstsein, das ihr Verhalten, ihre Gedanken und ihre Wahrnehmung beeinflussen kann.

Ihre Teilnahme ist von grundlegender Bedeutung, da ihr Bild als Ausgangsmaterial für die Installation verwendet wird: Alle visuellen Daten werden vom Autor gesammelt, in Echtzeit verarbeitet und mit maßgeschneiderten Videomischern und Soundcontrollern bearbeitet. Das Ergebnis wird als großformatige visuelle Projektion präsentiert. Irgendwann werden die visuellen Daten durch Sonifikationsalgorithmen in Audio umgewandelt, um die Installation in ein riesiges audiovisuelles Instrument zu verwandeln, das während einer gemeinsamen Aufführung mit anderen Künstlern verwendet wird.


In his book »Discipline and Punishment« (1975), M. Foucault uses J. Bentham’s Panopticon to illustrate the way in which citizens are dominated by disciplinary societies. He points out that target people suffer the consequences of asymmetric surveillance: people cease to be a subject in communication, instead they become objects of information. Once we are aware of this, the problematic begins:

How does our behavior change knowing that we are being surveilled?

What happens when our subject is transfigured into an object?

Do we agree to share our information within an intangible surveillance network?

From this, I created ›Objects of information‹: a participatory installation that represents the implicit dichotomy of CCTV surveillance and the role it plays in our lives. An examination of the action and meaning of observation, the power of visual perception and the paradox of privacy.

The installation deals with the psychological experience of visitors, confronting the paradox of privacy. They will transit through an architectural space full of video cameras, becoming ‘objects of information’, thus a different self-consciousness arises among them that can influence their behavior, thoughts and perception.

Their participation is fundamental since their image will be used as the source material of the installation: all visual data will be collected, processed in real time and manipulated with custom video mixers and sound controllers by the author. The result will be presented as a large scale visual projection. At some point, the visual data will be transformed into audio through sonification algorithms, turning the installation into a huge audiovisual instrument that will be used during a collective performance with other artists.


Objects of information example: movement detection algorithm. Walmart Supercenter, Virginia Beach, VA, USA. (Photo: R. Canedo) / Objects of information Beispiel: Bewegungserkennungsalgorithmus. Walmart Supercenter, Virginia Beach, VA, USA. (Photo: R. Canedo)

REMMY CANEDO – COMPOSER, MEDIA ARTIST, PERFORMER

Remmy Canedo is a digital alchemist that transmutes mechanical waves into experimental electronic art. He studied composition and computer music at the University of Chile, Musikhochschule Stuttgart and later at IRCAM.

Since 2006 he composes music, audiovisual works and interactive installations for instruments, voice & multimedia. In the beginning, he explored the manipulation and deformation of sound in real time, with experimentation and dialog between machines and performers being his central point. Later, he focused his work on the implementation of live algorithmic composition as an expansion of the concept of sound manipulation, but in this case applied to the score, generating interactive networks that involve the compositional process, performers and visual elements for the creation of multiform music.


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