SpamScore.exe (Installation)



In diesem Projekt untersuchen Shaotong He und Carlos G. Hernández die unterschiedlichen Kommunikationsstufen zwischen den Interpreten und ihrem Publikum, vermittelt durch ihre privaten Geräte und eine intransparente Intelligenz.


With this project Shaotong He and Carlos G. Hernández explore the levels of communication between the performers and their audience, mediated by their private devices and a nontransparent Intelligence.


Seit langem gewöhnen wir uns an eine allgegenwärtige Sphäre, mit der wir leben. Diese Sphäre hat keine Form, wird aber oft als eine Art Cloud-förmige Intelligenz bezeichnet. Durch verschiedene Interfaces kann man sie wahrnehmen und mit ihr interagieren. Dazu gehören zum Beispiel unsere persönlichen Geräte, die eine vorrangige Rolle in unserem Leben bekommen haben. Sie bedienen uns, assistieren uns, und kümmern sich um uns. Es ist ihnen egal, ob es sich um unsere Beschwerden, Fragen oder Emotionen handelt, sie hören uns zu… Selbst wenn wir nichts gesagt haben. Sie sind wie unsere Schutzengel, die von der allmächtigen, allwissenden Intelligenz gesandt worden sind. Durch ihre Datensammlungen und personalisierten Feedbacks zeigen sie uns, wer wir sind, wie die andere Menschen agieren und was sie denken. Somit wollen sie unser Verhalten und unsere Erkenntnis disziplinieren. Die Kommunikation ist heutzutage außerhalb dieser Sphäre kaum vorstellbar, dennoch sind sowohl diese Sphäre als auch die Personen, die sie kontrollieren, für uns intransparent. Wenn wir versuchen, sie anzufassen, erwischen wir nicht das Ganze, sondern nur ein konkretes Unternehmen, das aus dem Mensch und der Maschine besteht und das Teil der Verantwortung der Sphäre übernimmt und all ihre Schuld trägt.

Mit dem Projekt SpamScore.exe simulieren Shaotong He und Carlos G. Hernandez eine intelligente Cloud, die die Musiker in Content Provider umwandelt und ihr Produkt an das Publikum vermittelt. Das „Produkt“ wird anhand der Angaben der Zuschauer durch ihre Auswahl der AGBs im Voraus modifiziert und somit wird dem Publikum ein personalisiertes Stück geliefert. Die Kommunikation zwischen den Zuschauern und den Musikern gelingt nur über die erwähnte künstliche Maschine, die dem Publikum weiterhin verborgen bleibt.


For a while now, we have gotten used to the omnipresent sphere in which we live. This Sphere has no specific shape, but is often described as a type of cloud-like Intelligence which can be perceived and interacted with via different interfaces. Among these interfaces belong our personal devices, which have gotten an incredibly relevant role in our lives: they serve us, assist us, take care of us. They do not particularly care if it is a matter of our pains and troubles, of our self-doubts or our emotions, they do hear us… even when we don’t say anything. They are like our Guardian Angels, sent by the all-mighty, omniscient Intelligence. Through their collection of data and their personalized feedback, they show us who we are and how other people behave and think, and with that they wish to discipline our understanding and our behavior. The communication outside the Sphere is nowadays almost unthinkable, and nevertheless it remains nontransparent to us, as well as to the people it serves. When we try to reach out to it, we cannot grasp its entirety, but only a concrete operation, which itself consists of the Human and the Machine, and which takes only part of the responsibility of the Sphere and carries all of its guilt.

In the project SpamScore.exe, Shaotong He and Carlos G. Hernández simulate an intelligent Cloud, which uses the musicians as Content Providers in order to create a product for the audience. The Product is then modified by the audience’s choice of Terms and Conditions (GTC) and presented to them in a personalized edition of the product. The communication between the audience and the musicians occurs only through that artificial Cloud, which shall remain hidden to the audience’s perception.


Konzeptbild von SpamScore.exe / Concept image of SpamScore.exe

CARLOS G. HERNÁNDEZ

Carlos G. Hernández (*1990 in Mexiko) ist Komponist und lebt in Stuttgart. Er studierte u.a. bei Mark Andre, Clemens Gadenstätter und Martin Schüttler. Seine Werke sind hauptsächlich instrumentale, multimediale, installative oder elektronische Stücke und wurden von Ensembles und Musikern wie dem SWR Symphonieorchester, der Dresdner Philharmonie, dem Ensemble Ascolta, Séverine Ballon, Nico Couck und Felix Nagl aufgeführt. Besonders interessiert ihn die strukturelle Beziehung zwischen Zeit, Klangmaterial und Expressivität sowie die Verwendung unterschiedlicher musikalischer Stile innerhalb eines Werkes.

Carlos G. Hernández (*1990 in Mexico) is a composer based in Stuttgart, Germany. He studied with Mark Andre, Clemens Gadenstätter, and Martin Schüttler, among others. His works consist mainly of instrumental, multimedia, installative and electronic pieces, which have been performed by ensembles and musicians such as the SWR-Symphonieorchester, Dresdner Philharmonie, Ensemble Ascolta, Séverine Ballon, Nico Couck and Felix Nagl. In his music, he is particularly concerned with the structural relation between time, sound material and expressivity, as well as with the appliance of various musical genres within a piece.


carlosghernandez.com


SHAOTONG HE – BILDENDER KÜNSTLER / VISUAL ARTIST

Shaotong He hat an der Tsinghua University (Beijing, China) sowie an der Staatlichen Akademie der Bildenden Künste Stuttgart bei Christian Jankowski studiert. Seine Arbeiten wurden in folgenden Ausstellungen und Projekten gezeigt: „Local Tales“ (Solo Projekt), HuMBase, Stuttgart, 2020; “STUTTGART XVI-XVIII“ (Soloausstellung), Hive Center For Contemporary Art, Beijing, 2018; “Yellow Reflection«, Gallery Liusa Wang, Paris, 2019; »Ohne Titel«, e28, Stuttgart, 2019; »Where Plato Taught« Academiae Youth Art Biennale, Fortezza Franzensfeste, 2018; JIMEIxARLES International Photo Festival, Xiamen, 2017; Sinopale, Sinop, 2017; »I Do(not) Want To Be Part Of Your Celebration«, Qiao Space, Shanghai, 2017; »Manifestina Goes Palermo«, Palermo Space, Stuttgart, 2016; »Manifestina«, Manifesta Biennale, Zürich, 2016; “How To Be A Successful Artist“ (Projekt), Projektraum Lotte, Stuttgart, 2016. Er nahm an mehreren Residency Programmen teil wie z.B. HANGAR.org, Barcelona, 2019; Sorgenfrei 1/Schwankhalle, Bremen, 2017; Kulturakademie, Istanbul, 2017 (as participant of the project of Christian Jankowski); Kunstverein Kleinmachnov, 2014. Im Jahr 2019 wurde ihm das Austauschstipendium der Kunststiftung Baden-Württemberg verliehen.

Shaotong He finished his studies at Tsinghua University (Beijing, China) and at the State Academy of Fine Arts (Stuttgart, Germany) in the class of Christian Jankowski. His works have been shown in multiple exhibitions and projects, including: „Local Tales“ (solo project), HuMBase, Stuttgart, 2020; “STUTTGART XVI-XVIII“ (solo exhibition), Hive Center For Contemporary Art, Beijing, 2018; “Yellow Reflection«, Gallery Liusa Wang, Paris, 2019; »Ohne Titel«, e28, Stuttgart, 2019; »Where Plato Taught« Academia Youth Art Biennale, Fortezza Franzensfeste, 2018; JIMEIxARLES International Photo Festival, Xiamen, 2017; Sinopale, Sinop, 2017; »I Do(not) Want To Be Part Of Your Celebration«, Qiao Space, Shanghai, 2017; »Manifestina Goes Palermo«, Palermo Space, Stuttgart, 2016; »Manifestina«, Manifesta Biennale, Zürich, 2016; “How To Be A Successful Artist«, Projektraum Lotte, Stuttgart, 2016. He has participated in several residency programs, amongst which: HANGAR.org, Barcelona, 2019; Sorgenfrei 1/Schwankhalle, Bremen, 2017; Kulturakademie, Istanbul, 2017 (as a participant of the project of Christian Jankowski); Kunstverein Kleinmachnov, 2014. In 2019 he was awarded the Exchange Scholarship by the Kunststiftung Baden-Württemberg.

The sphere formed by the data collection and the personalized service is probably the most concrete form that makes the Big Other perceptible.


he-shaotong.com